Høj faglighed og klasser med 20 elever
På Marie Jørgensens Skole har vi små klasser med 20 elever i hver klasse. Det giver os mulighed for at skabe gode og trygge læringsfællesskaber, hvor alle føler sig hørt og set – og hvor hver enkelt elev har optimale muligheder for at udvikle sit potentiale.
Vi har en struktureret hverdag. Vi vægter fagligheden højt og er hele tiden opmærksomme på at skabe optimale rammer for elevernes læring og faglige fordybelse.
VI TØR UDFORDRE
Vi tror på, at en god skoledag rummer udfordringer – og vi tør godt udfordre eleverne, så de udvikler sig fagligt, personligt og socialt. Det gør vi igennem inspirerende undervisning med høj faglighed, hvor vi også åbner os mod verden og udnytter de mange kulturtilbud i Odense. (Læs mere om vores Åbenhed.) Vi ser den enkelte elevs udviklingspotentiale og møder eleverne, hvor de er – med den forventning, at alle elever griber opgaverne aktivt an og løser dem, så godt de kan.
VI HAR EN RESTRIKTIV SKÆRMPOLITIK
Vi ved, at eleverne har svært ved at lære, imens de multitasker – og at diverse skærme kan være en distraktion i undervisningen. Derfor har vi en restriktiv skærmpolitik, hvor elevernes mobiltelefoner tilbringer skoledagen i et aflåst skab, og hvor eleverne klapper deres computerskærme ned, når vi taler sammen i klassen. Det er med til at skabe nærvær og koncentration i undervisningen.
VORES ELEVER LAVER LEKTIER HVER DAG
Hos os er lektier en naturlig del af hverdagen og består primært af træning af kendt stof eller læsning som forberedelse til næste lektion. Det kan for eksempel være træningsopgaver i matematik eller læsning af en novelle. På den måde indøver eleverne gode arbejdsvaner og vænner sig til at tage del i et forpligtende fællesskab, hvor lektielæsning er en forudsætning for, at alle kan deltage aktivt i undervisningen.
VI GØR ELEVERNE KLAR TIL UDDANNELSE
På Marie Jørgensens Skole gør vi eleverne klar til at tage en uddannelse. Vi får rigtig gode tilbagemeldinger fra ungdomsuddannelserne, som fortæller, at ‘vores’ elever er fagligt dygtige og har en god arbejdsmoral. De er vant til at yde en daglig indsats og får ikke et lektiechok, når de fortsætter i uddannelsessystemet. Vi gør de unge mennesker klar til at tage ansvar.
Veluddannet personale
På Marie Jørgensens Skole har vi en meget stabil og dygtig personalegruppe. Vi har en god blanding af erfarne og nye medarbejdere, som hver dag er med til at skabe et trygt og levende fællesskab. I gennemsnit har vores lærere og pædagoger arbejdet på skolen i mindst 15 år. Det tager vi som et udtryk for, at skolen er et godt sted at være – også for voksne. Vi prioriterer efteruddannelse højt og afsætter økonomiske midler, så vores medarbejdere hele tiden udvikler sig og får ny inspiration. Det kan være alt fra et kursus i tysk kultur, de nyeste digitale læremidler og til en opdatering på de seneste prøveregler. Vi ser det som både skolens og lærernes ansvar, at vi tilbyder inspirerende undervisning, der følger med tiden.
Vi har desuden nogle dygtige vejledere, der har specialiseret sig på forskellige områder som fx ordblindhed, DLD (sprogforstyrrelse), tosprogede og de forskellige fag.
Særligt fokus på læsning og skrivning
Vi ved, at gode læse- og skrivefærdigheder er en forudsætning for læring i et moderne uddannelsessystem. Derfor arbejder vi målrettet med at udvikle elevernes læse- og skrivekompetencer som en integreret del af alle fag. Vi har et stort fokus på at udvikle elevernes færdigheder, så de bliver klar til at lære – og klar til at tage en uddannelse.
Gode læsefærdigheder kommer ikke af sig selv. Vores elever læser meget, og vi har et stort fokus på at udvikle og bevare læseglæden, så eleverne finder inspiration igennem læsning og får lyst til at vide mere. Det kræver også en indsats derhjemme, og vi forventer, at forældrene hjælper eleverne med at indøve gode læsevaner.
PÅ VORES SKOLE …
Sagt af elever i indskolingen:
- På vores skole laver vi vores lektier, så vi kan få et arbejde.
- På vores skole er der ro i timerne, så vi kan lytte.
Sagt af forældre:
- På vores skole har vi kompetent og engageret personale.
Helt fra skolestarten følger vi elevernes udvikling nøje, og vi tilbyder ekstra støtte til de elever, der har brug for det. Det kan være i form af mere tid med egen lærer eller en støttelærer – som regel uden for elevens normale skema. Det gælder også, hvis vi fx modtager en elev i 6. kl., som på grund af uopdaget ordblindhed har store faglige huller. Så sætter vi en indsats i gang med det samme.
PÅ VORES SKOLE …
Sagt af elever i udskolingen:
- På vores skole må man gerne kunne noget.
- På vores skole er variation, nysgerrighed og forskellige aktiviteter en del af undervisningen/hverdagen.
- På vores skole er der forventning om deltagelse og engagement.