Dannelse til demokrati

På Marie Jørgensens Skole har vi vores helt eget fag “Dannelse til demokrati”, som er på skemaet fra 0. – 10. klasse. Faget er med til at skabe et velfungerende fællesskab på skolen og udvikle elevernes karakterdannelse.

I Dannelse til demokrati arbejder vi med dannelse på mange planer:

Trivsel og fællesskab

Klassefællesskabet danner rammen om elevernes liv i mange timer hver dag igennem et helt skoleliv. Derfor er det vigtigt, at børnene er trygge og vokser op i et demokratisk fællesskab præget af respekt og ligeværd. Især i de yngste klasser arbejder vi meget med at udvikle børnenes sociale kompetencer. Her lærer de at forstå sig selv og hinanden, og de lærer værdien af at løse konflikter igennem samtale. Vi arbejder fx med ‘ulvesprog’, ‘girafsprog’, ‘humørcirklen’ og ‘konflikttrappen’, hvor vi tager udgangspunkt i elevernes eget liv, så de lærer at bruge sproget (og kropssproget) konstruktivt og arbejde sammen. Det er også her, vi arbejder med elevernes digitale dannelse.

Demokrati i klassen og samfundet

Det er også i Dannelse til demokrati, vi arbejder med det formelle demokrati i samfundet. Grundloven er en del af undervisningen fra de tidlige klassetrin, og i de ældste klasser besøger vi Odense Rådhus og arbejder med kommunal- og landspolitik. Samtidig gør vi demokratiet nærværende, når eleverne både i klassen og elevrådet lærer at debattere og træffe fælles beslutninger om konkrete emner fra deres egen hverdag.

Vi har også afsat midler til at invitere forskellige eksperter ind udefra. I 6. -7. klasse har vi fx gennemført nogle rigtig gode undervisningsforløb i samarbejde med Ung Odense, hvor vi arbejder med elevernes personlige udvikling og roller i fællesskabet.

Udsyn og indsigt

I faget Dannelse til demokrati lærer eleverne også om, hvordan børn i andre lande lever. Det giver stof til eftertanke og mange gode diskussioner om menneskesyn, religion og rettigheder. Vi taler om, hvad det vil sige, at ethvert menneske er værdifuldt – og vi bruger tid på at lære eleverne at løfte blikket og se verden.

En gang om året donerer vi overskuddet fra skolens Asfaltbal til et velgørende formål, fx Hospitalsklovne eller Red Barnet. For os er det en vigtig og smuk gestus, hvor vi alle sammen husker at tænke på andre og samtidig ser vores eget liv i en større kontekst.

FÆLLESSKABET I KLASSEN

Klasselærer i 3. klasse – sagt om effekten af at have arbejdet med fællesskabet i klassen, blandt andet i faget Dannelse til demokrati:

– “Klassen fungerer virkelig godt, og eleverne er supergode til at tale sammen. Jeg bruger stort set ikke tid på konfliktløsning. I dag kan jeg trække navne til tilfældige legegrupper, og det fungerer bare.”

 

PÅ VORES SKOLE …

 

Sagt af elever i indskolingen:

  • På vores skole kan vi slå sten, saks og papir, hvis man vil lege hver sin leg.

 

Sagt af elever på mellemtrinnet:

  • På vores skole har vi et elevråd og medbestemmelse i timerne.

 

Sagt af elever i udskolingen:

  • På vores skole kan man sige sin mening og blive hørt.

BESØG PÅ ODENSE RÅDHUS